frokenrobe

Italiensk minestrone

Kategori: Ätbart

Jag tycker att soppor är så himla bra mat under vinterhalvåret. Värmande, Billigt & Gott!
Idag gjorde jag en minestrone med recept ur boken Vardagsmat för liten kassa.

4 pers

3dl vita bönor
2 gula lökar
3-4 vitlöksklyftor
3-4 morötter
3-4 stora potatisar
1,5 liter grönsaksbuljong eller vatten (jag tog vatten med lite grönsaksfond i)
en rejäl näve spagetti
1 burk skalade tomater (tror att det går lika bra med krossade)
hackad persilja

Till servering
riven ost
brödkrutonger

Skala & hacka lök + vitlök. Skala morötter & potatis, slanta morötterna och dela potatisen i större tärningar.
Lägg detta tillsammans med bönorna i en gryta & häll på vatten eller buljong samt ev. salt + peppar.
Koka upp och låt sjuda under lock 5 min
Lägg i sönderbruten spagetti och låt småkoka ytterligare 10-15 min till spagettin är mjuk.
Skär tomaterna i bitar och blanda ner tillsammans med spadet från burken, koka några minuter.
Strö över persilja och servera med riven ost och brödkrutonger.

För att få mer tomatsmak rörde jag ner lite tomatpuré på slutet










Kommentarer

  • Mamma till William och Wilma säger:

    Godmorgon..Alltid skoj med recept..Ha en fin onsdag.kram

    2011-11-16 | 09:46:28
    Bloggadress: http://blondis81.blogg.se/

Kommentera inlägget här: