frokenrobe

Happy B-day

Kategori: Ätbart

Påsk/födelsedagstårtan


Jag älskar Tussilagon, så himla söt liten blomma

Min födelsedag var verkligen KANON! Tårtan blev ju god iallafall, fin kan ju disskuteras ;) Men jag är rätt så nöjd eftersom det är min första tårta och jag har gjort den helt från grunden. Fyllningar, bottnar, marsipanen-all mine :)

Jag fick Sååå fina födelsedagspresenter också av min kära familj, ett par jeans och en romantisk blus till dem, hårsmycken, örhängen och ett presentkort på H&M. Bilder dyker väl upp lite efter hand

Recept på tårtan ja, i mellan lagerna hade jag geishafluff & gelehallonfluff & sen spacklade jag den med vitchokladsmörkräm. Tårtbottnen blev en vanlig ljus och på tårtan hade jag marsipan som jag färgat gul, chokladdrageägg och skumma höns (mashmallows).

Fluffisarna: Till geishafluffen hade jag 3dl grädde och 180 gram geisha och till gelehallonfluffen hade jag 3 dl grädde och 60 gram gelehallon.
Värm grädden (ta av den från plattan när den börjar ryka, den får ej koka) och lägg ner chokladen eller gelehallonen beroende på fluff. Ställ in i kylen i minst 6 timmar eller helst över natten. Ta fram & vispa till önskad konsistens innan du fyller tårtan.
Smörkrämen:
100g smält vit choklad
100g philadelpiaost
100g smör
Blanda ihop alla ingredienserna väl med en elvisp
Botten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Smörj & bröa en form som är ca 26 centimeter i diameter
Vispa ägg och socker poröst
Blanda ihop de övriga ingredienserna och vänd ner i smeten och blanda om väl.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 minuter på 175grader. Vänd upp kakan och dela i tre lager.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: