frokenrobe

Becca bakar

Kategori: Ätbart



Gott varma med päronmarmelad & hallon/granatäpple marmelad

Ikväll ställde jag mig och knådade ihop lite gott frukostbröd, den här gången blev det dinkelbullar :)

Detta är receptet jag använde:

16 st
50 gram jäst
4dl ljummet vatten
250 gram keso
4 msk flytande smör
2 tsk salt
2 msk brödsirap
5 dl dinkelmjöl fullkorn
6-7 dl vetemjöl special
2 dl pumpakärnor (jag tog solrosfrön istället)

Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt keso, salt, sirap, smör och största delen av mjölet och arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Forma degen till en rulle och dela i 16 bitar. Doppa ena snittytan i pumpakärnorna. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper i 30 min. Grädda i mitten av ugnen i 10-12 min.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: