frokenrobe

Potatischeescake

Kategori: Ätbart

Jag vill passa på att slå ett slag för en nyfunnen hemsida med bra och billiga recept för studenter & andra som vill tjäna in lite på maten nämligen www.studentkrubb.se :)
Där räknar de även ut potionskostnaden per person så att man kan jämföra olika maträtter med varandra.
I helgen när mamma var här gjorde vi potatischeescake som jag hade hittat recept på därifrån.

Vi åt den med marinerad kycklinfilé och sallad

Recept för 8 personer:
700 gram potatis
400 gram färskost
300 gram riven ost
6 salladslök (gick bra även med purjo)
3 ägg
2 dl creme fraiche
svartpeppar
salt

1. Skala och koka potatis på näst högsta värme (jag kokade dem ca 10 min).
2. Sätt ugnen på 175-200 grader.
3. Smörj en rund form med löstagbar kant.
4. Skiva potatis i ½ cm tjocka skivor.
5. Rör samman färskost, ägg och creme fraiche.
6. Tillsätt riven ost.
7. Skiva salladslök i tunna skivor .
8. Varva potatis, oströra och lök i formen. *
9. Grädda mitt i ugnen i 40 – 50 minuter.
10. Servera och njut!

Tips:

Känn med vass kniv, när de är mjuka rakt igenom är de klara.
Salta och peppra mellan varven.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: