frokenrobe

Cupcakes

Kategori: Ätbart

 
Tänkte dela med mig av receptet på cupcaksen jag gjorde i lördags till fikat med vännen Mimmi, använde ett grundrecept till själva muffinsen medan frostingen blev ett ihopkok av lite olika frostingtips. Det är bäst att bre på frostingen, jag försökte först spritsa men det gick åt h.e.l.s.k.o.t.t.a rent ut sagt ;) kanske lyckas ni bättre!
 
Chokladmuffinsen 12 stycken:
4 dl mjöl
2,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
2 msk kakao
1 ägg
1,75 dl socker
0,75 dl olja
1,25 dl yoghurt (jag tog i lite mer yoghurt på slutet då jag tyckte smeten blev för "hård")
 
Värm ugnen till 175 grader. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat & kakao. Vispa ägget. Tillsätt socker, olja, yoghurt och mjölblandningen. Rör slät. Fördela smeten i en smord muffinsform och grädda i mitten av ugnen ca 20-25 minuter.
Låt muffinsen svalna 5 minuter, ta sedan upp dom ur plåten och låt svalna helt.
 
Frostingen:
200 g philadelpihaost
2 dl florsocker
hallon & björnbär efter tycke + lite vaniljsocker
P.S Det blir en rätt så lös frosting men väldigt god D.S
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: