frokenrobe

Lilla fågel

Kategori: Allmänt

bild från google
 
På morgonkvisten dundrade en sådan här liten sötnos rakt in i vårat vardagsrumsfönster. Jag tycker så fruktansvärt synd om de små liven när det händer!
Den blev klart lite medtagen och fick väl antagligen en rejäl hjärnskakning. Jag satte på mig vantar & plockade upp den lilla sprattlande varelsen och satte sedan ner den på våra utemöbler i hopp om att den kulle återhämtat sig när jag kom tillbaka från skolan.
När jag kom hem hade liten lyckats förflytta sig och kvar var bara en plutt fågelbajs på vår korgstol. SÅ bra! :) Jag hittade lite bra fakta när jag googlade imorse hur jag bäst skulle hjälpa den lilla talgoxen inne på Djurens Ö hemsida.
 
  • Rör inte huvudet, halsen & nacken på en fågel som troligen fått hjärnskakning.
  • Ta upp fågeln genom att hålla ena handen under huvudet och lyft kroppen med den andra. 
  • Lägg i en låda med lufthål runt om och på en handduk eller liknande. Låt lådan stå i ett lugnt rum och stör den inte på ca 1 timme,
  • Om den sätter sig upp eller till och med börjar flaxa så släpp ut den igen.
Eftersom min lilla fågel kunde sitta själv och jag inte hade någon möjlighet att passa på den lät jag den sitta kvar på balkongen för återhämtningen, och det gick ju bra som tur var

Kommentarer


Kommentera inlägget här: